home aktualności o nas o dziedzictwie projekty partnerzy nieruchomości
     

   
  II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu  
   start        program        szkolenia        galeria        media o nas        poprzednie edycje programu        kontakt    
     
"Przywróćmy Pamięć" edycja 2007-2008

CZĘSTOCHOWA - Społeczne Liceum Ogólnokształcące Autorskie Liceum Artystyczne ALA linia

Kim jesteśmy

Kim jesteśmy

Społeczne Liceum Ogólnokształcące Autorskie Liceum Artystyczne ALA

Ul. Nadrzeczna 5, 42 – 200 Czestochowa

Szkoła działa pod patronatem Towarzystwa Edukacji Otwartej we Wrocławiu. Autorskie Liceum Artystyczne we Wrocławiu istnieje od 1995 roku. Szkoły „ALA” zostały powołane z myślą o uczniach pragnących intensywnie rozwijać swoje zainteresowania artystyczne oraz zainteresowanych dziejami kultury i jej współczesnym obrazem.

„ALA” to:

- szkoły alternatywne

- zindywidualizowany plan nauki dla każdego ucznia

- przyjazna i kompetentna kadra nauczycielska

- stała opieka psychologiczna

- czynne uczestnictwo w życiu kulturalnym miasta

- możliwość rozwoju zainteresowań pod kierunkiem uznanych artystów na zajęciach artystycznych:  muzycznych, literacko-dziennikarskich, teatralnych, grafiki komputerowej, projektowo-plastycznych .

Treści kształcenia realizowane na poszczególnych zajęciach artystycznych w zarysie:

*ZAJĘCIA MUZYCZNE: nauka podstaw gry na gitarze i instrumentach klawiszowych, ćwiczenie emisji głosu, wykorzystanie nowych technologii komputerowych w muzyce, przybliżenie różnych gatunków muzyki, wielkich kompozytorów i sławnych wykonawców, żywe obcowanie z muzyką poprzez spotkania z muzykami, wyjścia na koncerty itp.

*ZAJĘCIA LITERACKO–DZIENNIKARSKIE: literatura jako synteza świata, warsztat pisarza, elementy literackiej struktury (powieść, utwór sceniczny, wiersz), dziennikarz jako wnikliwy obserwator i badacz rzeczywistości, warsztat dziennikarza - zasady ogólne i podstawowe w dziennikarstwie informacyjnym, publicystycznym, reportażowym i felietonistyce, kontakt z pracą literata i dziennikarza w redakcjach gazet i innych miejscach pracy twórczej.

*ZAJĘCIA TEATRALNE: zajęcia z podstaw gry aktorskiej, piosenki aktorskiej, wiersza i prozy, elementy wiedzy o teatrze, filmie i telewizji, taniec ludowy i towarzyski, mowa i świadomość ciała, plastyka ruchu scenicznego, dykcja i wymowa oraz impostacja głosu, przygotowywanie i udział w spektaklach teatralnych i kabaretowych, w ostatnim roku nauki spektakl teatralny zbudowany na bazie inwencji uczniów.

*ZAJĘCIA GRAFIKI KOMPUTEROWEJ: zagadnienia kompozycji plastycznej, praca w programach do grafiki wektorowej (COREL DRAW), praca w programach do grafiki bitowej (ADOBE PHOTOSHOP), tworzenie stron internetowych (podstawy HTML-a, animacje).

*ZAJĘCIA PROJEKTOWO PLASTYCZNE: perspektywa - rodzaje i pojęcia perspektywy, kompozycja – historia i zasady równowagi w kompozycji, barwa i kolor, techniki w malarstwie i rysunku, zarys technologii malarstwa, podstawy projektowania przestrzennego.

Dlaczego realizujemy projekt

Dlaczego realizujemy projekt

Szkoła nasza znajduje się na ulicy, która jest jedną z najstarszych w Częstochowie, a przed wojną tętniło tu żydowskie życie. Na rogu ulic Nadrzecznej i Mirowskiej znajdowała się najstarsza w Częstochowie synagoga, zbudowana prawdopodobnie w roku 1756. W 1939 roku została przez hitlerowców zdewastowana, a w 1943 wysadzona w powietrze po likwidacji getta. Getto zostało utworzone w 1941 roku. Warta, płynąca nieopodal ulicy Nadrzecznej stanowiła jego wschodnią granicę. Nieżydowscy mieszkańcy ulicy zostali wtedy wysiedleni poza teren getta zaczynającego się od zachodu torami kolejowymi.

To charakterystyczne położenie, założenia naszej szkoły o kształceniu artystycznym i aktywnym poznawaniu kultury oraz fakt, iż w Częstochowie istnieje niska świadomość żydowskiego wkładu w rozwój tego miasta jak i samej tej kultury w nim obecnej sprawiło, że postanowiliśmy wziąć udział w projekcie „Przywróćmy Pamięć.” Nazwaliśmy nasz projekt „Ocalić od zapomnienia”, bo tym kierujemy się w naszych działaniach. Chcemy ocalić od zapomnienia kulturę, która obecna była w życiu Polski począwszy prawdopodobnie od wieku X. Chcemy uczcić pamięć tych, którzy żyli obok naszych dziadów i chcemy nawiązać kontakt z ich wnukami. Chcemy poznać wkład tej kultury w nasze miasto. Chcemy być świadomi własnej historii i wydarzeń, jakie miały miejsce tuż obok nas ponad sześćdziesiąt lat temu, kiedy zakończyło się żydowskie życie w Częstochowie jak i wcześniej, kiedy było ono w pełni rozkwitu. O tym niestety wielu nie wie lub nie pamięta. Holokaust jest niewyobrażalną tragedią, z pamięcią o której powinien zmierzyć się każdy z nas. Zagłada miała miejsce tutaj, na ziemi, na której żyjemy. Jednak Żydzi to nie tylko Holokaust. To ponad tysiącletnia tradycja naszego kraju, gdzie żyło ich ponad trzy miliony. Ponad trzy miliony Polaków wyznających judaizm. Naszych sąsiadów. W wielu miastach stanowili minimum 50% mieszkańców. Gdzie są ich ślady? Jak szanujemy pamięć o nich? Jak czcimy ich tragiczne losy? „Nie zapomnijcie nas!”, „Pamiętajcie!”. Tak często brzmiały ich ostatnie okrzyki przed śmiercią. Czy te prośby zostały spełnione?

Społeczność żydowska w naszej miejscowości

Społeczność żydowska w Częstochowie

Początki obecności Żydów w Częstochowie datuje się z reguły na początek XVIII wieku. Wielu z nich wtedy trudniło się tkactwem. Przed wybuchem drugiej wojny światowej miasto zamieszkiwało około 40 tysięcy Żydów, co stanowiło ¼ całości populacji. Większość z nich została wywieziona do Treblinki i tam brutalnie zamordowana. Obecnie, w lokalnym klubie TSKŻ zarejestrowanych jest około 30 rodzin.

Co robimy w ramach projektu

Odkrywamy wielokulturową historię swojej miejscowości:

We wrześniu 2007 roku przeprowadziliśmy wywiad z mieszkanką ulicy Nadrzecznej, która pamięta czasy getta, które było tu utworzone podczas drugiej wojny światowej. Z wywiadu tego powstała prezentacja multimedialna, w której streściliśmy jej wspomnienia w języku polskim jak i angielskim: W maju 2008 rozmawialiśmy z panem Konarskim, którego ojciec podczas drugiej wojny światowej ukrywał na strychu swojego domu ośmioro Żydów. Pośmiertnie już został odznaczony Medalem Sprawiedliwego Pośród Narodów Świata.

Poznajemy tradycję i kulturę żydowską: W czerwcu 2008 roku w naszej szkole gościł Rabin Burt Schuman z Beit Warszawa, który przedstawił nam cykl świąt żydowskich wg kalendarza żydowskiego i związane z nimi obyczaje. Po spotkaniu odpowiadał na nasze pytania związane z judaizmem, życiem w Izraelu oraz jego doświadczeniami jako Żyda w Polsce. Uczyliśmy się śpiewać piosenki żydowskie i pieśni szabatowe. We wrześniu Rabin Schuman ponownie odwiedzi naszą szkołę, będziemy wspólnie celebrować Szabat i poznawać jego zwyczaje przy naszym pełnym zaangażowaniu.

Opiekujemy się cmentarzem żydowskim: W październiku 2007 roku spotkaliśmy się z uczniami z jerozolimskiej szkoły Reut, razem z którymi pracowaliśmy na cmentarzu żydowskim w naszym mieście. Pomagaliśmy odczytywać daty i napisy, zwłaszcza te w języku polskim. Szkoła Reut prowadzi od kilku lat projekt Gidonim, porządkując cmentarze żydowskie w Polsce oraz spisując dane z nagrobków, które następnie zamieszczane są na stronie internetowej. Dzięki temu, wiele osób zdołało odnaleźć swoich przodków. Ponieważ cmentarz jest bardzo dużym obiektem, podczas dwóch dni pracy udało nam się wykonać prace jedynie w jednej jego części. Kolejne prace planowane są wczesną jesienią tego roku. Żydowski cmentarz w Częstochowie jest porośnięty bluszczem, wiele nagrobków jest przewróconych i zniszczonych. Nasza praca polegała więc na uporządkowaniu terenu i w miarę możliwości na podniesieniu przewróconych nagrobków. Podczas pracy odnaleziona została żeliwna macewa, którą na prośbę izraelskich nauczycieli zabraliśmy do szkoły, bojąc się, że może zostać skradziona. Jest wystawiona na pamiątkę naszej wspólnej pracy wraz z odpowiednią informacją na ten temat.

Obok macewy znajdują się zdjęcia wykonane przez ucznia naszej szkoły, Kacpra Wójcickiego. Są połączeniem przeszłości z obecnym stanem rzeczy. Kacper nałożył na siebie fotografie przedstawiające te same miejsca i budynki na przestrzeni dziejów, np. przedwojenną synagogę i obecną filharmonię.

Co planujemy na kolejnym etapie projektu

W ramach dalszych działań planujemy m. in.:

- oglądać film „Jakby to było wczoraj...wspomnienia z Częstochowy” film Zygmunta Rolata, który pochodzi z Częstochowy i jako jedyny z całej rodziny przeżył Holokaust;

- czytać książkę Jerzego Einhorna „Wybrany by żyć”, wspomnienia częstochowskiego Żyda;

- zorganizować przedstawienie, wystawę naszych prac i nauczyć się śpiewać chasydzkie piosenki.

Kto nam pomaga

test kto nam pomaga
 
   
   
   


   
 
 


Polecamy
  MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW   
  MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA NAUCZYCIELI   
 

LOGO FUNDACJI - zachęcamy do umieszczania go w Państwa materiałach

 
  Ulotka programu "Przywróćmy Pamięć", edycja 2007-2008  
  POROZMAWIAJMY - EUROPEJSKIE DEBATY O WARTOŚCIACH  
  DZIAŁANIA PROWADZONE PRZEZ UCZESTNIKÓW W 2008 R.  
  DOBRE PRAKTYKI 2007/2008  
  Dobre Praktyki Programu "Przywróćmy Pamięć" 2015-2016  
  Galeria
 
 

 




   
  mapka  
   
zachodniopomorskie lubuskie pomorskie wielkopolskie kujawsko - pomorskie dolnośląskie warmińsko - mazurskie podlaskie mazowieckie łódzkie opolskie lubelskie śląskie świetokrzyskie małopolskie podkarpackie

   
  Podaj swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje o programie "Przywróćmy Pamięć"  
   
   


copy