Zakończyliśmy kolejny rok pracy nad projektem. Społeczność uczniowska dzięki audycjom przez radiowęzeł szkolny, wystawce w bibliotece, gazetkom w klasach i na szkolnym korytarzu, lekcjom historii i zajęciom plastycznym poszerzyła wiedzę o kulturze żydowskiej, jej obyczajach i symbolice.
Uczniowie zgodnie z Terminarzem Świąt Żydowskich przygotowywali informacje na ten temat. Zaprezentowali oni w formie książeczki wiadomości o Święcie Światła – Chanuka. Uwzględnili w niej historię powstania święta, rytuał zapalania świateł, wyjaśnili nazwę i datę powstania święta. Ponadto zaprezentowali potrawy żydowskie przygotowywane na to święto, np. smażone na oliwie kruche placki kartoflane zwane lateks podawane z musem jabłkowym, pączki, wspomnieli również o tzw. chanukowych pieniądzach w postaci monet czekoladowych lub prawdziwych. Z okazji tego święta popularna jest gra w drajdel. Dzieci puszczają bączka, który zatrzymując się wskazuje, które dziecko wygrało cukierki, ciastka czy monety. Zwyczajem tego święta jest odśpiewanie hymnu Maoz Cur,który przypomina kolejne wygnanie narodu żydowskiego i wychwala Boga. Uczniowie przygotowali również w formie gazetki ściennej informacje o kolejnym święcieżydowskim- Purim, które upamiętnia uchronienie Żydów od zagłady w Persji. Obowiązkiem Żydów w tym dniu jest wysłuchanie Zwoju Estery – historii ocalenia Żydów od zagłady. Kolejnym elementem tegoświęta jest uczta purimowa, w czasie której należy pić dużo wina oraz zakładać maski i kostiumy.
Ponadto uczniowie przygotowali cenne informacje dotyczące innych świąt żydowskich: Pesach, Jom HaSzan– Izraelski Dzień Pamięci o Holocauście, Jom Jeruszalajm –Dzień Jerozolimy, Szawnot – Święto Tygodni- Zielone Świątki. To już tradycja w naszym gimnazjum.
Ostatnim etapem spotkania z projektem było odwiedzenie cmentarza żydowskiego w Sobkowie. Uczniowie klasy drugiej uporządkowali go oraz wysłuchali lekcji historii. Zadawali wiele pytań, np: Czy Żydzi też obchodzą Dzień Wszystkich Świętych? Kiedy odbył się ostatni pochówek? Co oznaczają poszczególne symbole na macewach. Byli zdziwieni, że niektóre nagrobki zachowały się w tak dobrym stanie. Z wielkim zainteresowaniem oglądali i fotografowali symbolikę i napisy nagrobne. To bezcenna lekcja historii dla młodych ludzi.
Udział w projekcie pozwolił tym młodym ludziom poszerzyć wiedzę oraz zdobyć wiele nowych, cennych informacji na tematżycia Żydów. Cieszymy się, że wielu uczniów klas pierwszych wzięło w nim udział.
R.Blicharska, D. Gryń