Szkoła Podstawowa im.T. Kościuszki mieści się w niewielkiej miejscowości liczącej 1350 mieszkańców położonej w województwie mazowieckim. Uczęszcza do niej 198 osób. W naszej szkole działają różne kółka zainteresowań. Każdy, kto chce, może wykazać się swoimi wiadomościami i umiejętnościami. Realizujemy różne projekty, gromadzimy informacje na temat przeszłości naszej miejscowości, zwyczajów panujących na naszym terenie.
Nasza grupa jest niewielka, w jej skład wchodzą uczniowie klas piątych i szóstych.
Dlaczego realizujemy projekt
Realizujemy projekt, ponieważ chcemy poznać kulturę, która jest nam obca, a przez to bardzo interesująca. Aby móc się na jakiś temat wypowiadać, należy mieć określoną wiedzę i my ją będziemy zdobywać. Chcemy przełamywać stereotypy i uczyć się tolerancji.
Społeczność żydowska w naszej miejscowości
W naszej miejscowości i jej okolcach brakuje przedstawicieli społeczności żydowskiej. Przed laty stanowili oni znaczny procent mieszkańców Miedznej. Z danych zgromadzonych w starych księgach wynika, że przedstawicieli wyznania mojżeszowego na przestrzeni lat było coraz więcej. W roku 1870 zamieszkiwało naszą miejscowość 92 Żydów, w 1874r. - 145, 1890r. - 100, 1921r. - 400, 1939r. - 600.
Co robimy w ramach projektu
Przeprowadziliśmy wywiady z najstarszymi mieszkańcami Miedzny i okolicznych miejscowości, przeglądaliśmy stare dokumenty, gromadziliśmy i opracowywaliśmy informacje na temat miejscowej ludności wyznania mojżeszowego. Dowiedzieliśmy się, gdzie i jak mieszkali, czym się zajmowali, jak i kiedy świętowali, jak wyglądały ich rodzinne uroczystości (śluby, pogrzeby...), jak żyły i co robiły ich dzieci, co działo się z nimi w czasie wojny.
Przygotowliśmy mapę Żydzi w Miedznie w latach 1918-39, na której wytyczyliśmy ulice, zaznaczyliśmy żydowskie domy, sklepy, bożnicę, mykwę oraz zakłady usługowe.
Odnaleźliśmy budynek starej, drewnianej bożnicy obecnie zamieszkiwany przez jedną z rodzin z Miedzny.
Poznawaliśmy kalendarz żydowski, najważniejsze święta, zwyczaje z nimi związane.
Próbowaliśmy zapisywać litery alfabetu hebrajskiego i poznaliśmy podstawowe słówka.
Przygotowywaliśmy potrawy charakterystyczne dla kuchni żydowskiej, np. uszy Hamana. Częstowaliśmy nimi uczniów naszej szkoły oraz jej pracowników.
Poznawaliśmy sylwetkę Janusza Korczaka - oddanego opiekuna dzieci, oglądaliśmy o nim film, pisaliśmy list do Starego Doktora.
Odwiedziliśmy lapidarium w Węgrowie, poznaliśmy jego historię oraz pozbieraliśmy wszystkie śmieci.
Wykonaliśmy zdjęcia i frotaże, króre pojawiły się na wystawie w naszej szkole.
Organizowaliśmy spotkania dla uczniów kl. IV-V, na których przekazywaliśmy zdobytą wiedzę. Wspólnie uczyliśmy się szacunku do przeszłości, tolerancji wobec odmiennego wyznania, widzieliśmy to, czego inni nie widzą.
Przygotowywaliśmy gazetki, plakaty (Nasza grupa i jej cele, Kalendarz żydowski, Święta roku żydowskiego, Alfabet hebrajski i słówka, Sylwetka Janusz Korczaka, Pamiętajmy o cmentarzach..., Wielkanoc i Pesach, Dawid Rubinowicz i jego losy), aby innym przybliżyć naszą pracę.
Na specjalnym spotkaniu mówiliśmy o zagrożeniu, jakie niesie ze sobą wojna. Poznaliśmy sylwetkę I. Sendlerowej, wspólnie czytaliśmy Pamiętnik Dawida Rubinowicza.
Uczestniczyliśmy w szkoleniach organizowanych przez FODŻ. Podczas ich trwania zdobywaliśmy nowe umiejętności, dzieliliśmy się doświadczeniami, aby sprawniej, ciekawiej i efektywniej organizować swoją pracę przy realizacji projektu.
Spotkaliśmy się z dyrektorem Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince - p. Edwardem Kopówką. Wiele usłyszeliśy o losach Żydów zamieszkujących nasz teren, o ich zwyczajach. Poznaliśmy także historię miejca, w którym pracuje nasz gość.
Co planujemy na kolejnym etapie projektu
1 czerwca 2007 odbędzie się publiczna prezentacja w obecności nauczycieli, rodziców, uczniów efektów naszej pracy. Zorganizujemy wystawę Miedzna i jej mieszkańcy przed laty.
Kto nam pomaga
Opiekę nad projektem sprawują: Marzena Orzeł i Anna Salach. Kontaktujemy się z dyrektorem Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince - p. Edwardem Kopówką.
Z czego jesteśmy szczególnie dumni
Jesteśmy dumni z tego, że udało się nam - dość młodym osobom - w tak krótkim czasie zdobyć tyle nowych wiadomości i przekazać je innym. Nie mieliśmy dużo gotowych opracowań, bo takie nie powstały. Sami wśród starszych osób odkrywaliśmy historię i to jest chyba najprzyjemniejsze. Wiemy więcej o ludziach, którzy zamieszkiwali Miedznę i okolicę przed laty. Dobrze, że porozmawialiśmy ze starszymi osobami. Teraz zdajemy sobie sprawę, że pewne informacje mogły ulec zapomnieniu. Inaczej patrzymy na świat i na ludzi.
Najważniejsze, że ciągle chcemy pracować. Wszystkie nasze działania na bieżąco opisujemy i ilustrujemy zdjęciami. W przyszłości każdy będzie mógł zobaczyć, co i jak zrobiliśmy, bo cały czas powstaje Księga pamiątkowa. Przygotowujemy prezentację multimedialną i przekażemy ją do Treblinki, bo chcemy, żeby inne osoby zobaczyły, jak przywracaliśmy pamięć.
Cieszymy się, że nasz projekt zauważono i został on projektem miesiąca.
W następnym roku szkolnym dalej będziemy poszukiwać informacji.