home aktualności o nas o dziedzictwie projekty partnerzy nieruchomości
     

   
  II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu  
   start        program        szkolenia        galeria        media o nas        poprzednie edycje programu        kontakt    
     
"Przywróćmy Pamięć" edycja 2010-2011

Czerwionka, Zespół Szkół nr 3 Gimnazjum nr 4 linia

Strona www

http://www.gimnazjum4czerwionka.republika.pl/

Kim jesteśmy

Czerwionka, Zespół Szkół nr 3 Gimnazjum nr 4, ul. Szkolna 44-230 Czerwionka-Leszczyny

Strona projektu:

http://www.gimnazjum4czerwionka.republika.pl/projket1.html

Dlaczego realizujemy projekt

Projekt edukacyjny: „Tanecznym krokiem hory w poszukiwaniu zaginionego świata”, skierowany jest do uczniów gimnazjum w przedziale wiekowym 13-16 lat. Jego zakres tematyczny, dotyczy wybranych treści nauczania w podstawie programowej kształcenia ogólnego ( przedmiot historia, religia, przedmioty artystyczne- muzyka i sztuka) i wykracza poza te treści. Projekt przewidziany jest do realizacji w okresie trzynastu tygodni, gdzie ostatni trzynasty tydzień jest czasem jego podsumowania. Temat przewodni omawianego projektu jest zadaniem- problemem, który to uczeń ma zanalizować i twórczo przedstawić efekty . Kierunek realizacji projektu jest dokładnie nakreślony przez nauczyciela- koordynatora. Za pomocą artystycznych środków wyrazu uczestnicy projektu mają odtworzyć fragment ginącej kultury żydowskiej. W związku z tym uczniowie muszą wejść w tajemniczy „jidysze welt”- żydowski świat wycinanki, nigunów, tradycyjnej hory. Wybrać z niego kilka elementów i zaprezentować je społeczności lokalnej. Twórcy projektu żywią głęboką nadzieję, iż podczas wyszukiwania informacji ze stron internetowych czy też z podręczników, uczniowie stawiać będą wiele pytań dotyczących odmienności kultury i tradycji żydowskiej.

Co robimy w ramach projektu

1.Ukazanie części obszaru kultury, tradycji religii żydowskiej w oparciu o taniec, śpiew czy kuchnię żydowską.

2. Budowanie postaw tolerancji, zrozumienia dla odmiennej kultury, tradycji i religii.

3. Popularyzacja w/w zagadnień w ciekawej i interesującej dla społeczności lokalnej formie.

Co planujemy na kolejnym etapie projektu

Uczniowie: - nauczą się kilku prostych pieśni w języku hebrajskim i jidysz - zatańczą dwa układy taneczne do melodii żydowskich - wykonają podczas warsztatów plastycznych- maski na święto Purim i wycinankę żydowską - stworzą prezentację multimedialną o tradycyjnej kuchni żydowskiej - stworzą aktorską kreację postaci wielkich kobiet w judaiźmie Czas trwania projektu: listopad 2010- marzec 2011 Terminy konsultacji zostaną ustalone po stworzeniu grupy projektowej

Zadania dla poszczególnych grup:

Grupa taneczna: Nauczcie się dwóch prostych układów tanecznych w oparciu o tradycyjne pieśni żydowskie. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.

Grupa śpiewacza: Zapoznajcie się z podstawami języka jidysz ( alfabet). Nauczcie się trzech tradycyjnych pieśni w tym języku. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.

Grupa plastyczna: Wykonajcie podczas warsztatów plastycznych: maski na święto Purim oraz wycinankę żydowską. Przygotujcie ekspozycję prac plastycznych. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.

Grupa kulinarna: Przygotujcie prezentację multimedialną o potrawach na święto Purim. Zaprezentujcie ją podczas imprezy środowiskowej.

Grupa aktorska: Z grona kobiet opisanych w Starym Testamencie wybierzcie trzy, przygotujcie kótką inscenizację. Zaprezentujcie ją podczas imprezy środowiskowej.

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grupa plastyczna: Wykonajcie podczas warsztatów plastycznych: maski na święto Purim oraz wycinankę żydowską. Przygotujcie ekspozycję prac plastycznych. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej. 

 Wstęp  Purim obchodzimy na pamiątkę cudownego ocalenia Żydów od całkowitej zagłady, co miało miejsce w czasach króla Aswerusa (Kserksesa), władcy potężnej Persji. Zausznik królewski, Haman, postanowić zniszczył Żydów i ciągnął losy (pur), aby dowiedział się, jaki jest najbardziej sprzyjający dzień dla zrealizowania tych niecnych zamiarów. Nazwa święta Purim wywodzi się właśnie od słowa "pur" - los. Plany Hamana spełzły na niczym dzięki odwadze i samozaparciu dwojga ludzi - żydówki Estery, która była żoną Aswerusa, i jej kuzyna Mordechaja (Mardocheusza), jednego z przywódców społeczności żydowskiej w czasach imperium rozciągającego się od Indii po Etiopię. Hamana z rozkazu królewskiego powieszono, a jego stronnicy, zorganizowani przez niego i uzbrojeni - zostali zgładzeni przez Żydów tego samego dnia, 13 adar, kiedy to oni mieli wymordować Żydów. Następny dzień, 14 adar (a w Suzie i starożytnych miastach Erec Israel również 15 adar) stał się świętem, które obchodzimy po dzień dzisiejszy.

Realizacja zadania krok po kroku:

1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z genezą święta Purim i wycinanki żydowskiej,  czerpiąc informacje z różnych  źródłeł wiedzy.

3. Zbierzcie potrzebne wam materiały plastyczne, bloki rysunkowe, kolorowy papier, nożyce, koraliki, wstążki, klej i zszywki, wykonajcie wycinanki i maski na Purim, kierując się wytycznymi.

4. Swoje prace zaprezentujcie na wystawie, na którą zaprosicie społeczność lokalną. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Grupa śpiewacza: Zapoznajcie się z podstawami języka jidysz ( alfabet). Nauczcie się trzech tradycyjnych pieśni w tym języku. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej. 

Wstęp

Jidyszייִדיש (dosłownie: żydowski – od pierwotnego określenia w tym języku ייִדיש־טײַטש jidisz-tajcz; żydowski niemiecki) – język Żydów aszkenazyjskich, powstały ok. X wieku w południowych Niemczech na bazie dialektu średnio-wysokoniemieckiego (Mittelhochdeutsch) z dodatkiem elementów hebrajskich, słowiańskich i romańskich.

Realizacja zadania krok po kroku:

1. Ustalcie w swojej  grupie  lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z podstawami języka żydowskiego ( wymowa, alfabet), wybierzcie dwie lub trzy pieśni , do wyboru( w hebrajskim, jidysz, polskim)

3. Zapoznajcie się z zapisem nutowym, słowami. Nauczcie się je śpiewać. Weźcie udział w konsultacjach muzycznych prowadzonych przez  nauczyciela wspomagającego projekt. 

Teksty piosenek w załącznikach: zał. 1 „Hava nagila”zał. 2 „Jedzie Mojszele”zał. 3 „Sznirele perele”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 Instrukcje dla poszczególnych grup zadaniowych z projektu edukacyjnego „ Tanecznym krokiem hory w poszukiwaniu zaginionego świata.”  

Grupa taneczna: Nauczcie się dwóch prostych układów tanecznych w oparciu o tradycyjne pieśni żydowskie. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.

 WSTĘP:  tańce izraelskie i żydowskie   Tańce izraelskie powstały w większości stosunkowo niedawno, w okresie zaistnienia państwa izraelskiego, stąd każdy niemal taniec ma swego autora - choreografa, z których najbardziej znana postacią jest Rivka Sturman.
   Tańce izraelskie zachowując tradycyjne kroki takie jak: krok żydowski, krok czerkasii, krok jemeński czy debki, tańczone są głównie w kręgu. Wiele z nich ma w swojej nazwie słowo HORA  czyli - krąg. Żydzi przenosząc się z różnych krajów na świecie do Izraela sprowadzili ze sobą olbrzymia różnorodność muzyki, tańca krajów, w których mieszkali. Można pokusić się o pewna charakterystykę tych tańców, która  przybrała taki podział:

a) tańce chasydzkie, o melodii pochodzącej głównie z Europy Wschodniej, gdzie na ziemiach polskich rozwinął się ten kierunek w religii judaistycznej. Tańce te to np.: HORA AGADATI, HORA HASSIDIT, czy TSUR HASSIDIT. 

b) tańce popularne, czyli tańce tańczone dla rozrywki, w celach towarzyskich to np. NIGUN ATIK - taniec weselny, NIGUNO SHEL YOSSI, HAVA NAGILA, HORA.

c) tańce o przesłaniu religijnym lub edukacyjnym

d) tańce podkreślające uczucia patriotyczne. 

Realizacja zadania krok po kroku: 

1. Ustalcie w swojej  grupie  lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z historią tańca żydowskiego i izraelskiego, korzystając z dostępnych źródeł wiedzy ( Internet) wybierzcie odpowiedzi rodzaj tańca pasujący do układu- hora.

3. Wybierzcie melodie żydowskie, do których zatańczycie wybrany układ.

4. Zaprezentujcie dwa tańce żydowskie podczas imprezy środowiskowej. 

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------    

 

 

 
   
   
   


   
 
 


Polecamy
  MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW   
  MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA NAUCZYCIELI   
 

LOGO FUNDACJI - zachęcamy do umieszczania go w Państwa materiałach

 
  Ulotka programu "Przywróćmy Pamięć", edycja 2007-2008  
  POROZMAWIAJMY - EUROPEJSKIE DEBATY O WARTOŚCIACH  
  DZIAŁANIA PROWADZONE PRZEZ UCZESTNIKÓW W 2008 R.  
  DOBRE PRAKTYKI 2007/2008  
  Dobre Praktyki Programu "Przywróćmy Pamięć" 2015-2016  


   
  "Mocą przepasały swoje biodra"- wielkie kobiety w judaiźmie  
  Galeria
 
 

 




   
  mapka  
   
zachodniopomorskie lubuskie pomorskie wielkopolskie kujawsko - pomorskie dolnośląskie warmińsko - mazurskie podlaskie mazowieckie łódzkie opolskie lubelskie śląskie świetokrzyskie małopolskie podkarpackie

   
  Podaj swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje o programie "Przywróćmy Pamięć"  
   
   


copy