"Przywróćmy Pamięć" edycja 2010-2011
Czerwionka, Zespół Szkół nr 3 Gimnazjum nr 4
Strona www
http://www.gimnazjum4czerwionka.republika.pl/Kim jesteśmy
Czerwionka, Zespół Szkół nr 3 Gimnazjum nr 4, ul. Szkolna 44-230 Czerwionka-Leszczyny
Strona projektu:
http://www.gimnazjum4czerwionka.republika.pl/projket1.html
Dlaczego realizujemy projekt
Projekt edukacyjny: „Tanecznym krokiem hory w poszukiwaniu zaginionego świata”, skierowany jest do uczniów gimnazjum w przedziale wiekowym 13-16 lat. Jego zakres tematyczny, dotyczy wybranych treści nauczania w podstawie programowej kształcenia ogólnego ( przedmiot historia, religia, przedmioty artystyczne- muzyka i sztuka) i wykracza poza te treści. Projekt przewidziany jest do realizacji w okresie trzynastu tygodni, gdzie ostatni trzynasty tydzień jest czasem jego podsumowania. Temat przewodni omawianego projektu jest zadaniem- problemem, który to uczeń ma zanalizować i twórczo przedstawić efekty . Kierunek realizacji projektu jest dokładnie nakreślony przez nauczyciela- koordynatora. Za pomocą artystycznych środków wyrazu uczestnicy projektu mają odtworzyć fragment ginącej kultury żydowskiej. W związku z tym uczniowie muszą wejść w tajemniczy „jidysze welt”- żydowski świat wycinanki, nigunów, tradycyjnej hory. Wybrać z niego kilka elementów i zaprezentować je społeczności lokalnej. Twórcy projektu żywią głęboką nadzieję, iż podczas wyszukiwania informacji ze stron internetowych czy też z podręczników, uczniowie stawiać będą wiele pytań dotyczących odmienności kultury i tradycji żydowskiej.
Co robimy w ramach projektu
1.Ukazanie części obszaru kultury, tradycji religii żydowskiej w oparciu o taniec, śpiew czy kuchnię żydowską.
2. Budowanie postaw tolerancji, zrozumienia dla odmiennej kultury, tradycji i religii.
3. Popularyzacja w/w zagadnień w ciekawej i interesującej dla społeczności lokalnej formie.
Co planujemy na kolejnym etapie projektu
Uczniowie: - nauczą się kilku prostych pieśni w języku hebrajskim i jidysz - zatańczą dwa układy taneczne do melodii żydowskich - wykonają podczas warsztatów plastycznych- maski na święto Purim i wycinankę żydowską - stworzą prezentację multimedialną o tradycyjnej kuchni żydowskiej - stworzą aktorską kreację postaci wielkich kobiet w judaiźmie Czas trwania projektu: listopad 2010- marzec 2011 Terminy konsultacji zostaną ustalone po stworzeniu grupy projektowej
Zadania dla poszczególnych grup:
Grupa taneczna: Nauczcie się dwóch prostych układów tanecznych w oparciu o tradycyjne pieśni żydowskie. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
Grupa śpiewacza: Zapoznajcie się z podstawami języka jidysz ( alfabet). Nauczcie się trzech tradycyjnych pieśni w tym języku. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
Grupa plastyczna: Wykonajcie podczas warsztatów plastycznych: maski na święto Purim oraz wycinankę żydowską. Przygotujcie ekspozycję prac plastycznych. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
Grupa kulinarna: Przygotujcie prezentację multimedialną o potrawach na święto Purim. Zaprezentujcie ją podczas imprezy środowiskowej.
Grupa aktorska: Z grona kobiet opisanych w Starym Testamencie wybierzcie trzy, przygotujcie kótką inscenizację. Zaprezentujcie ją podczas imprezy środowiskowej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grupa plastyczna: Wykonajcie podczas warsztatów plastycznych: maski na święto Purim oraz wycinankę żydowską. Przygotujcie ekspozycję prac plastycznych. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
Wstęp Purim obchodzimy na pamiątkę cudownego ocalenia Żydów od całkowitej zagłady, co miało miejsce w czasach króla Aswerusa (Kserksesa), władcy potężnej Persji. Zausznik królewski, Haman, postanowić zniszczył Żydów i ciągnął losy (pur), aby dowiedział się, jaki jest najbardziej sprzyjający dzień dla zrealizowania tych niecnych zamiarów. Nazwa święta Purim wywodzi się właśnie od słowa "pur" - los. Plany Hamana spełzły na niczym dzięki odwadze i samozaparciu dwojga ludzi - żydówki Estery, która była żoną Aswerusa, i jej kuzyna Mordechaja (Mardocheusza), jednego z przywódców społeczności żydowskiej w czasach imperium rozciągającego się od Indii po Etiopię. Hamana z rozkazu królewskiego powieszono, a jego stronnicy, zorganizowani przez niego i uzbrojeni - zostali zgładzeni przez Żydów tego samego dnia, 13 adar, kiedy to oni mieli wymordować Żydów. Następny dzień, 14 adar (a w Suzie i starożytnych miastach Erec Israel również 15 adar) stał się świętem, które obchodzimy po dzień dzisiejszy.
Realizacja zadania krok po kroku:
1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.
2. Zapoznajcie się z genezą święta Purim i wycinanki żydowskiej, czerpiąc informacje z różnych źródłeł wiedzy.
3. Zbierzcie potrzebne wam materiały plastyczne, bloki rysunkowe, kolorowy papier, nożyce, koraliki, wstążki, klej i zszywki, wykonajcie wycinanki i maski na Purim, kierując się wytycznymi.
4. Swoje prace zaprezentujcie na wystawie, na którą zaprosicie społeczność lokalną.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Grupa śpiewacza: Zapoznajcie się z podstawami języka jidysz ( alfabet). Nauczcie się trzech tradycyjnych pieśni w tym języku. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
Wstęp
Jidysz – ייִדיש (dosłownie: żydowski – od pierwotnego określenia w tym języku ייִדיש־טײַטש jidisz-tajcz; żydowski niemiecki) – język Żydów aszkenazyjskich, powstały ok. X wieku w południowych Niemczech na bazie dialektu średnio-wysokoniemieckiego (Mittelhochdeutsch) z dodatkiem elementów hebrajskich, słowiańskich i romańskich.
Realizacja zadania krok po kroku:
1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.
2. Zapoznajcie się z podstawami języka żydowskiego ( wymowa, alfabet), wybierzcie dwie lub trzy pieśni , do wyboru( w hebrajskim, jidysz, polskim)
3. Zapoznajcie się z zapisem nutowym, słowami. Nauczcie się je śpiewać. Weźcie udział w konsultacjach muzycznych prowadzonych przez nauczyciela wspomagającego projekt.
Teksty piosenek w załącznikach: zał. 1 „Hava nagila”zał. 2 „Jedzie Mojszele”zał. 3 „Sznirele perele” ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcje dla poszczególnych grup zadaniowych z projektu edukacyjnego „ Tanecznym krokiem hory w poszukiwaniu zaginionego świata.”
Grupa taneczna: Nauczcie się dwóch prostych układów tanecznych w oparciu o tradycyjne pieśni żydowskie. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
WSTĘP: tańce izraelskie i żydowskie Tańce izraelskie powstały w większości stosunkowo niedawno, w okresie zaistnienia państwa izraelskiego, stąd każdy niemal taniec ma swego autora - choreografa, z których najbardziej znana postacią jest Rivka Sturman.
Tańce izraelskie zachowując tradycyjne kroki takie jak: krok żydowski, krok czerkasii, krok jemeński czy debki, tańczone są głównie w kręgu. Wiele z nich ma w swojej nazwie słowo HORA czyli - krąg. Żydzi przenosząc się z różnych krajów na świecie do Izraela sprowadzili ze sobą olbrzymia różnorodność muzyki, tańca krajów, w których mieszkali. Można pokusić się o pewna charakterystykę tych tańców, która przybrała taki podział:
a) tańce chasydzkie, o melodii pochodzącej głównie z Europy Wschodniej, gdzie na ziemiach polskich rozwinął się ten kierunek w religii judaistycznej. Tańce te to np.: HORA AGADATI, HORA HASSIDIT, czy TSUR HASSIDIT.
b) tańce popularne, czyli tańce tańczone dla rozrywki, w celach towarzyskich to np. NIGUN ATIK - taniec weselny, NIGUNO SHEL YOSSI, HAVA NAGILA, HORA.
c) tańce o przesłaniu religijnym lub edukacyjnym
d) tańce podkreślające uczucia patriotyczne.
Realizacja zadania krok po kroku:
1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.
2. Zapoznajcie się z historią tańca żydowskiego i izraelskiego, korzystając z dostępnych źródeł wiedzy ( Internet) wybierzcie odpowiedzi rodzaj tańca pasujący do układu- hora.
3. Wybierzcie melodie żydowskie, do których zatańczycie wybrany układ.
4. Zaprezentujcie dwa tańce żydowskie podczas imprezy środowiskowej.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------