BADANIE POSTAW WOBEC ŻYDÓW I STOSUNKU DO ICH DZIEDZICTWA, WSPÓŁPRACA Z LOKALNYMI PARTNERAMI W WYBRANYCH 15 MIEJSCOWOŚCIACH, EDUKACJA DLA TOLERANCJI.
Cele projektu:- zebranie wiarygodnych informacji na temat postaw wobec Żydów i ich dziedzictwa
- upowszechnienie zebranych danych szerokiej rzeszy odbiorców
- edukacja na rzecz tolerancji
- zainicjowanie międzysektorowej współpracy lokalnej dla realizacji projektów na rzecz tolerancji.
Opis projektu Etap I - badanie postaw
Pierwszym etapem projektu było przeprowadzenie badań socjologicznych w wybranych 15 miejscowościach, które pozwoliły poznać lokalną specyfikę stosunku do Żydów oraz ich materialnego dziedzictwa. Badania (ankiety, wywiady z mieszkańcami miejscowości) zostały przeprowadzone przez studentów Uniwersytetu Warszawskiego, współpracujących z Fundacją.
Raport z badań przygotowany został przez Centrum Badań nad Uprzedzeniami przy Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Etap II - współpraca lokalnaInformacje uzyskane w czasie badań stały się punktem wyjścia do dyskusji z partnerami lokalnymi, w wyniku której w każdej miejscowości przygotowany został projekt dotyczący promocji postaw tolerancji i otwartości, a także wiedzy o lokalnym dziedzictwie wielokulturowym.
Projekty zostały opracowane i zrealizowane we współpracy z lokalnmi partnerami: jednostkami samorządu terytorialnego, ośrodkami kultury, organizacjami pozarządowymi, muzeami i wieloma innymi podmiotami. Staraliśmy się, aby realizowane działania odpowiadały potrzebom mieszkańców - spotkały się też one z dużym zainteresowaniem.
Ponad 4600 osób wzięło udział w ponad 90 wydarzeniach zrealizowanych w 2008 roku w 15 miejscowościach objętych projektem „Badanie postaw wobec Żydów” . W warsztatach dla nauczycieli i liderów lokalnych, poświęconych dialogowi międzykulturowemu i prowadzonych przez ekspertów z Centrum Badań nad Holokaustem Uniwersytetu Jagiellońskiego, uczestniczyło ponad 150 osób, a 60 nauczycieli wzięło dodatkowo udział w warsztatach poświęconych kulturze żydowskiej. W zajęciach dla młodzieży (warsztaty o historii i kulturze polskich Żydów, muzyce żydowskiej, a także w warsztatach tańca, wycieczkach szlakiem dziedzictwa żydowskiego oraz porządkowaniu cmentarzy) wzięło udział ponad 3000 uczniów. Blisko 1400 osób uczestniczyło w spotkaniach otwartych – wykładach i spotkaniach z przedstawicielami społeczności żydowskiej.
Realizacja tych działań nie byłaby możliwa, gdyby nie ogromna pomoc i zaangażowanie lokalnych partnerów. Wszystkim, którzy pomogli nam w realizacji projektu, serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku nasza współpraca będzie kontynuowana, i że przeprowadzimy wspólnie kolejne przedsięwzięcia, których celem jest promocja postaw tolerancji, otwartości oraz wiedzy o wielokulturowym dziedzictwie Polski.
Etap III - promocja Działania podejmowane w miejscowościach objętych projektem są promowane jako dobre praktyki. Materiały, które powstaną w wyniku projektu, zostały opracowane jako materiał szkoleniowy i są dostepne w formie CD-Romów.
Projekt realizowany jest na terenie następujących miejscowości:
Województwo lubelskie:
- Frampol
- Kraśnik
- Łęczna
- Tarnogród
- Zamość
Województwo podkarpackie:
- Dynów
- Medyka
- Niebylec
- Sieniawa
- Sokołów Małopolski
Województwo podlaskie:
- Milejczyce
- Przerośl
- Suchowola
- Tykocin
- Wasilków
Projekt realizowany jest dzięki wsparciu FUNDACJI im. STEFANA BATOREGO, w ramach PROGRAMU DLA TOLERANCJI - PRZECIWDZIAŁANIE NIETOLERANCJI
» powrót