Kirkut w Wielowsi został założony pod koniec XVII wieku. Dawniej przy wejściu na teren nekropolii mieścił się dom przedpogrzebowy, a cały cmentarz otoczony był kamiennym murem, który został rozebrany po 1945 roku. Do dziś zachowało się około 250 nagrobków. Najstarsza macewa pochodzi z 1722 roku i jest to nagrobek pierwszego żydowskiego mieszkańca Wielowsi, Jonatana Blocha. Przed 1915 r. według spisu najstarszym nagrobkiem zachowanym in situ była nieistniejąca już dziś macewa Jitel córki Aszyka, zmarłej w marcu 1702 r. Jest to miejsce spoczynku nie tylko Żydów z Wielowsi, ale także z Błażejowic, Wojska, a nawet z odległych Tarnowskich Gór i Gliwic. Nie przetrwało ogrodzenie wzniesione w 1749 roku dzięki staraniom syna Jonatana Blocha - Hirsza.(1
Wyjazd grupy religioznawców poprzedzony został zajęciami w pracowni informatycznej, podczas których młodzież korzystając z strony projektowej: http://www.zsg4chawerim.pl/, zbierała informacje o tradycjach żydowskiego pochówku jak i symbolice nagrobnej. Po uzyskaniu akceptacji GWŻ w Katowicach, zespół młodzieży z dwiema opiekunkami : Ewą Szopą i Małgorzatą Mazur-Zając ruszył do Wielowsi. Na miejscu uczestnicy warsztatów podzielili się na dwuosobowe zespoły. Każdy zespól został wyposażony w kartki papieru i suche pastele, potrzebne do wykonania zadania. Miało ono polegać na wybraniu przez zespół -macewy z dobrze zachowanym symbolem nagrobnym, który za pomocą metody frotażu miał zostać przeniesiony na papier. W drugim etapie ćwiczenia, zespoły w oparciu o przygotowane wcześnie materiały dydaktyczne , podejmowały próby odczytania symbolu. Wszystkie zespoły poprawnie wykonały zadanie.
Grupie religioznawców towarzyszył zespół przyrodników, który to przeprowadził badania dendrologiczne na czterech dębach z kirkutu w Wielowsi, zespół ocenił ich wiek na około 80 lat.
M. M.M-Z
Przypisy:
1) http://www.kirkuty.xip.pl/wielowies.htm