Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego zaprasza do udziału w Marszu Pamięci 2025, który rozpocznie się 22 lipca 2025 r. o godz. 18:00.
Po raz czternasty wspólnie upamiętnimy ofiary przeprowadzonej przez nazistów eksterminacji ludności warszawskiego getta. W tym czasie około 300 tysięcy Żydów i Żydówek zostało wywiezionych z Umschlagplatzu i zamordowanych w obozie zagłady w Treblince.
Marsz Pamięci ma na celu przywracanie pamięci o ofiarach – również tych, których imiona pozostały nieznane.
Podczas Marszu szczególną uwagę poświęcimy muzykom i muzyczkom getta warszawskiego: Arturowi Goldowi, Janinie Familier-Hepner, Paulinie Braun, Josimie Feldszuh, Jakubowi Glatsztejnowi i Szymonowi Pullmanowi.
Ramowy program:
Miejsce rozpoczęcia: Pomnik Umschlagplatz, Warszawa, ul. Stawki 10
Przemówienia: Dyrekcja Żydowskiego Instytutu Historycznego oraz zaproszeni goście
Złożenie wieńców
Przemarsz ulicami Karmelicką, Nowolipie, al. Jana Pawła II, al. Solidarności, Bielańską, Długą i Starymi Nalewkami do Ogrodu Krasińskich, gdzie odbędzie się koncert, podczas którego wystąpią: Ania Karpowicz, Dominik Strycharski, Marta Wryk i Adam Kośmieja.
PROGRAM KONCERTU:
„Mazurek" (1942) Władysława Szpilmana napisany w getcie warszawskim
„Warszawo ma” (1943) Ludwika Starskiego do melodii „Miasteczko Bełz” Aleksandra Olszanieckiego, w opracowaniu i reinterpretacji Adama Kośmieji
„Zog nit kejn mol” (Nigdy nie mów, 1943) Hirsza Glika w opracowaniu i reinterpretacji Adama Kośmieji
„Wróć do mnie znów” (1931), Andrzeja Własta z muzyką Artura Golda
„Nie wierzę Ci" (1939) Andrzeja Własta z muzyką Artura Golda. Jest to prawdopodobnie ostatnia kompozycja Artura Golda ze „złotych lat” jego przedwojennej działalności. Piosenka została po raz pierwszy zaprezentowana publicznie przez Inę Benitę w teatrze Ali Baba w Warszawie wiosną 1939 roku, a następnie ukazała się na płytach, zarówno Syreny Rekord, jak i Odeonu.
„Arojs iz geganen a jid ojf der gas" (Wyszedł Żyd na ulicę, 1940) do słów Icchoka Kacenelsona z muzyką Jakuba Gladsztajna; *prawykonanie/rekonstrukcja utworu z nut odnalezionych w Archiwum Ringelbluma
„Wer ken wisn?" (Któż może wiedzieć, 1941) do słów Herszela Danielewicza z muzyką Jakuba Gladsztajna; *prawykonanie/ rekonstrukcja utworu z nut odnalezionych w Archiwum Ringelbluma
SYRENA:RE, czyli reinterpretacje fragmentów muzycznych z płyt szelakowych legendarnej wytwórni Syrena Rekord?w opracowaniu flecistów Anny Karpowicz i Dominika Strycharskiego.
Dołącz do nas!
***
Organizator: Żydowski Instytut Historyczny
Patronat honorowy: Prezydent miasta stołecznego Warszawy
Partnerzy: Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce, Taube Philanthropies
Patroni medialni: Dwójka Polskie Radio, TVP Kultura, Onet, Polityka, Wyborcza.pl
Patroni: Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Getta Warszawskiego, Muzeum Treblinka, Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, Pamięć Treblinki, Fundacja Shalom, Fundacja Życie Żydowskie, JCC Warszawa, Taube Center for Jewish Life & Learning, Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce
***
Murale: Dariusz Paczkowski
» powrót